MAISON D'IDÉE Prague

Hoe kan persbegeleiding voor verpakkingen u helpen?

Welke druktechnologie is het beste voor een bepaald verpakkingsontwerp? Welk materiaal kiest u voor een bepaalde bedrukking? Zal het gewenste effect werken op de verpakking? Zal de printer daadwerkelijk afdrukken wat we beschikbaar hebben als drukgegevens? En onder welke omstandigheden en tegen welke prijs? Is zo’n verpakking de moeite waard?

Zijn het te veel vragen waar je een antwoord op zoekt? Neem contact met ons op, we begeleiden je graag door het hele proces, dat verpakkingsontwerp, verpakking en drukwerk combineert. We kunnen je helpen met zowel grote als kleinere printopdrachten.

Wanneer we jouw ideeën en mogelijkheden ontdekken

De ideale situatie is natuurlijk wanneer de druktechnologie bekend is voordat het werk aan de afbeelding begint. Het is goed als je op zijn minst van tevoren een idee hebt hoeveel stuks er gedrukt moeten worden, hoe en waar de omslag gebruikt gaat worden en wat het effect moet zijn. Op basis van deze criteria is het beter om een specifieke druk aan te bevelen, de optimale druktechnologie te kiezen en aanbevelingen te doen aan degene die het grafisch ontwerp van het omslag gaat maken.

Het kan natuurlijk gebeuren dat dit om de een of andere reden niet meer mogelijk is, dat het hele verpakkingsproces aan de gang is en je klaar bent met het verpakkingsontwerp en verder moet.

In dat geval beginnen we met het opvragen van je huidige gegevens en het achterhalen van je ideeën en opties. Geloof me, deze pre-press voorbereiding is al heel belangrijk, zelfs op een gebied als verpakkingsontwerp, omdat het veel potentiële problemen aan het licht kan brengen. Daarom is het een goed idee om de prepress niet te onderschatten en een zorgvuldige analyse uit te voeren en een ontwerpoplossing voor te bereiden voor het drukken.

In de verpakkingspraktijk zijn we vaak een grafisch ontwerp tegengekomen dat er op het eerste gezicht prachtig uitzag op het computerscherm, maar het was duidelijk dat er niet was nagedacht over hoe het daadwerkelijk gedrukt zou worden. Of het grafisch ontwerp hield helemaal geen rekening met het materiaal dat oorspronkelijk was voorzien voor dit type verpakking.

In dat geval passen we bij het herdrukken van het verpakkingsontwerp eerst de gegevens aan zodat ze zo goed mogelijk aansluiten bij de drukbehoeften en passen we ze aan de gekozen technologie aan. Of we adviseren en helpen bij het selecteren van een materiaal dat beter geschikt is voor het grafische ontwerp.

We hebben de ervaring en we weten waar we terecht kunnen

We hebben jarenlange ervaring in de sector en een aantal nuttige contacten. We weten waar we terecht kunnen. En daarmee bedoelen we zowel verpakkingsontwerp, verpakkingen als drukwerk. Het is altijd fijn als je weet waar ze goed in zijn en waar ze goed voor zijn. We kunnen je ook adviseren als je al een vaste relatie hebt met een bepaalde drukker, je tevreden bent met de kwaliteit van het drukwerk, maar soms het gevoel hebt dat de gedrukte verpakking niet helemaal overeenkomt met wat je van de grafisch ontwerper op je computerscherm zag.

Hoe vaak komt het niet voor dat de grafisch ontwerper gewoon de mogelijkheden van een bepaalde printer niet kent, zijn werk zo goed mogelijk doet, het naar de klant stuurt en zich verder niets aantrekt van de rest. En dan stuurt de klant het grafisch ontwerp gewoon door naar de drukker en laat de drukker zien wat hij kan. De drukker echter wijzigt het grafisch ontwerp naar zijn eigen beeld, stuurt het terug naar de klant, die vaak niet eens op de hoogte is van de wijzigingen (het zijn tenslotte maar “cosmetische” wijzigingen, “hij zou nog steeds aan het knoeien zijn” en “wie weet of hij het wel begrijpt”) en de kiem van fouten of misverstanden ligt in de wereld.

Toezicht op verpakkingsprinten

Daarom bieden we een service die altijd van pas komt: Packaging Print Supervision. Wat houdt het in? Packaging Print Supervision helpt je om onnodige zorgen weg te nemen. En nogmaals, we bedoelen zowel het verpakkingsontwerp, de verpakking als het drukwerk zelf. U hoeft zich niet langer bezig te houden met hoe het grafisch ontwerp is veranderd nadat de drukker het heeft aangepast, elk detail te ontleden en te kijken of er een verschuiving is die een significante impact kan hebben op hoe de uiteindelijke gedrukte verpakking eruit zal zien. En geloof me, met Packaging Print Supervision draait het soms allemaal om de details die het gemiddelde sterfelijke oog op het eerste gezicht misschien niet eens opmerkt.

blog jak vam muze pomoct tiskova supervize pro packaging

Verpakkingsontwerp en persbegeleiding voor gemberthee van Bercoff

“Tolk” tussen grafisch ontwerper en drukker

Packaging Print Supervision zorgt er ook voor dat je een “tolk” hebt tussen de grafisch ontwerper en de drukker of printtechnoloog. We weten dat het in de praktijk voorkomt dat de communicatie tussen deze twee werelden soms volledig ontbreekt en de verantwoordelijkheid wordt overgelaten aan de klant, die gemakkelijk kan verdwalen in de complexiteit van verpakkingsontwerp, verpakking en drukwerk.

Communicatie over de controle van drukgegevens is onvermijdelijk bij elke drukopdracht waarbij het verpakkingsontwerp een grote rol speelt. In feite moet de drukker de gegevens altijd direct bewerken voor de specifieke druk, dus ze zullen het zeker naar je toesturen voor proeflezen en je vragen om commentaar te geven of het in orde is of niet.

Als je gebruik maakt van de diensten van verpakkingsdruk supervisie, lossen wij dit probleem voor je op. Met verpakkingsdruk supervisie heb je experts met jarenlange ervaring die meteen zien waar je op moet letten, waar je eventueel vragen over moet stellen en die uitzoeken of alles echt is zoals het zou moeten zijn, zowel op het gebied van verpakkingsontwerp, verpakking als drukwerk.

Maar zelfs als eventuele opmerkingen zijn verwerkt en de gegevens van de drukker zorgvuldig zijn gecontroleerd, is het misschien nog niet helemaal gewonnen. Wij raden een digitale proef aan voordat er “scherp” wordt gedrukt. Dit is een afdruksimulatie die je veel kan vertellen over hoe alles er uiteindelijk uit zal zien. Maar wees gewaarschuwd, het is zeker geen allesvanger! Dat komt omdat een digitale proefdruk met een andere technologie werkt dan conventioneel drukwerk, wat bijvoorbeeld invloed heeft op de kleuren. Bovendien worden er vaak andere materialen of gewichten gebruikt, dus zelfs een geslaagde digitale proef betekent niet dat een drukwerkbegeleider voor verpakkingen niet meer nodig is. En we hebben een tip voor je. Als u in dit stadium van het hele verpakkingsproces al een concreter beeld wilt hebben van hoe het eindproduct eruit komt te zien, dan werken wij graag een mockup voor u uit.

Packaging design for nutritional supplements, VENHEL s.r.o.

Wat kan een supervisor van een drukkerij onthullen?

Er kunnen nog veel meer haken en ogen zitten aan het drukken zelf. Daarom is het een goed idee als de begeleiding van het verpakkingsdrukwerk direct doorgaat in de drukkerij tijdens de printproductie. Hier kunnen de laatste details worden “gefinetuned”, zodat de druk naar algemene tevredenheid verloopt.

Bij drukwerkbegeleiding is het belangrijk om te controleren of de kleuren overeenkomen met de swatches en wat de afwijking is. Als deze significant is, is het zelfs mogelijk om de kleuren te laten mengen, wat realistisch gezien ook af en toe gebeurt. In extreme gevallen kan het drukken soms zelfs stoppen.

Packaging Print Supervision kan ook aan het licht brengen dat de drukplaten niet goed voorbereid zijn en dat de kleuren niet zoals het hoort naast elkaar “zitten”. Tegelijkertijd moet Packaging Print Supervision veel aandacht besteden aan oppervlaktebehandelingen en speciale effecten die de verpakking aantrekkelijker moeten maken tegen een betaalbare prijs.

Wat zijn de meest voorkomende afwerkingen?

De basisbescherming van (bijna) elke papieren verpakking is de drukvernis, die de bedrukking van de verpakking beschermt. Maar als je een element van de verpakking wilt benadrukken, komen er allerlei oppervlaktebehandelingen om de hoek kijken.

Als je een omslagontwerp hebt met een mooie foto die je wilt benadrukken, kun je een gedeeltelijke UV-vernis gebruiken die wordt aangebracht met zeefdruktechnologie, waardoor je zowel een zwakkere als een dikkere vernislaag kunt aanbrengen.

Wil je dat je merklogo boven de verpakking uitsteekt? Dan is embossing of reliëfdruk de manier. Je kunt ook kiezen voor debossing, d.w.z. reliëf aan de binnenkant.

Kun je niet volstaan met een gewone kleurloze UV-lak? Je kunt zelfs kiezen voor glitterlak, lichtgevende verf of 3D reliëflak.

Er zijn veel opties voor de afwerking van verpakkingen, maar alles moet in lijn zijn met het grafisch ontwerp en de indruk die de verpakking moet geven aan de klant.

Warmdruk- en kouddruktechnieken zijn populair, waarbij een metallic folie op het materiaal wordt aangebracht. Bij koud pregen is het zelfs mogelijk om op de folie te drukken, wat een speciaal metallic effect geeft. Er zijn honderden tinten metallic folie. Is je doos voor eenmalig gebruik, of verwacht je klant dat de verpakking een tijdje meegaat? Dan moet je lamino, een dun laagje folie dat de verpakking verstevigt en vaak de andere afwerkingen juist versterkt, op de papieren verpakking aanbrengen. Wist je dat het zelfs mogelijk is om rechtstreeks op metalen materialen te printen?

Tegenwoordig zijn er digitale technologieën die het mogelijk maken om oppervlaktebehandelingen te testen zonder hoge eenmalige kosten. Het is bijvoorbeeld mogelijk om een dikke laag gedeeltelijke vernis of metallic folie aan te brengen zonder te hoeven investeren in plaatproductie. Voor grotere series zijn traditionele technologieën zinvoller in verpakkingen, waar de prijs daalt met hogere kosten. Maar voor kleine orders of testseries zijn digitale technologieën de moeite waard.

Verpakkingsontwerp voor limited edition bronwater

What printing technologies do we most often work with in packaging?

Ben je geïnteresseerd in welke druktechnologieën we het vaakst gebruiken voor verpakkingen en welke ervaring we daarmee hebben?

Flexodruk is een overheaddruktechniek die voornamelijk wordt gebruikt voor het bedrukken van een breed scala aan flexibele materialen zoals zakken of krimpsleeves, maar ook transportverpakkingen, clamshell dozen of kratten. Flexodruk heeft het voordeel van een flexibele drukvorm of de mogelijkheid om zonder onderbreking te drukken, het zogenaamde continu drukken. Flexodruk is geschikt voor herhaaldelijk drukken en grote hoeveelheden. Verwacht bij deze drukmethode hogere eenmalige inputkosten. Maar je kunt profiteren van onze knowhow. We kunnen je adviseren over hoe je met deze potentiële valkuil van flexodruk kunt omgaan. Flexopersen bieden meestal de optie om 8 kleuren of 7 kleuren en vernis te drukken.

Offsetdrukken behoort tot de categorie indirecte oppervlaktedruk. Wat betekent dat? In dit geval wordt er niet rechtstreeks vanaf de drukplaat gedrukt, maar met behulp van een tussenelement, de zogenaamde transferwals. Dit is de meest gebruikte druktechniek ter wereld, die ook goed overweg kan met fijne details. Offsetdrukken is ook geschikt voor complexere grafische ontwerpen, tegen relatief lage kosten. Er zijn echter verschillende beperkingen waarmee rekening moet worden gehouden bij offsetdruk. Tot de belangrijkste behoren de mogelijkheid om meestal slechts vijf basiskleuren en vernis te gebruiken. Meerkleurenmachines zijn echter een uitzondering.

Digitaal drukken is de laatste tijd steeds populairder geworden. Vergeleken met de vorige traditionele technologieën heeft digitaal drukken het grote voordeel dat het veel gemakkelijker is om af te drukken en dat de kosten lager zijn. Tegelijkertijd vallen de kosten van drukplaten weg. Wij raden digitaal drukken aan voor kleiner drukwerk, bijvoorbeeld flyers, brochures, visitekaartjes en voor verpakkingen van nieuwe producten die net op de markt komen en waarvan je de benodigde hoeveelheid niet kunt inschatten.

Verpakkingsontwerp en persbegeleiding voor de KLASIK productlijn

Nadruk op de selectie van geschikt materiaal

Bij het bedrukken is de keuze van het juiste materiaal ook erg belangrijk. Iedereen is ergens geschikt voor en daar moet ook rekening mee worden gehouden bij het drukken. Dankzij onze jarenlange ervaring in verpakken en drukken, kunnen we adviseren wat onze voorkeur heeft of de kwaliteit van het voorgestelde materiaal beoordelen. Dit geldt ook voor de prijs.

De meest voorkomende materialen waarmee we werken bij het bedrukken van verpakkingen zijn onder andere:

  • Paper: these are papers with different basis weights (paper, cardboard, cardboard). For the most common use in packaging, GC or GZ plain paperboard is suitable, depending on customer preference. For various transport cartons, then corrugated board of different layers, on which the printed paperboard is laminated. For leaflets we use wood-free papers, or double-sided coated ones.
  • Plastic: there is a large variety of plastics available (PET, BOPP, PE). Often these are multi-layered materials with respect to a specific application. In addition to plastics, other materials such as aluminium and paper may also appear. In the case of food packaging, it is necessary to reflect the product inside and its storage, so issues of barrier to e.g. sunlight, humidity, etc. have to be addressed.

There are, of course, a huge number of other materials that can be used in printing. You can also contact us with all sorts of special requests, which we will do our best to resolve to your utmost satisfaction.

When selecting the material, it is also necessary to take into account that the printer does not always have it immediately available in stock. Therefore, it is possible that you may have to wait several weeks or even months for some types. However, a number of printers are well aware of this situation and try to keep stock on hand. Again, we are able to advise you on how to deal with the whole situation, whether it may be worth waiting for your chosen material or whether it would be wiser to look for an alternative.

Gedetailleerde kennis van de markt van verpakkingsfabrikanten kan ook helpen

Onze gedetailleerde kennis van de markt van verpakkingsfabrikanten helpt ons ook om te beslissen wat we aanbevelen. We hebben regelmatig contact met hen, we vergelijken hun offertes en opties, we volgen voortdurend de moderne trends op het gebied van verpakkingsontwerp en verpakking, we zijn geïnteresseerd in nieuwe ontwikkelingen op dit gebied en we werken graag aan onszelf. En bovendien hebben we er plezier in. Tegelijkertijd beperken we ons niet tot Tsjechië en Slowakije, maar werken we samen met verpakkingsfabrikanten van over de hele wereld.

Hetzelfde geldt voor de pers. We voeren drukopdrachten uit met drukkers uit verschillende delen van de wereld.

Welk product zit er in de verpakking?

Het is zeker altijd een goed idee om vooruit te denken over wat het product in de verpakking zal zijn. Je moet dit vanaf het begin van het verpakkingsproces in gedachten houden, zelfs wanneer je nadenkt over het verpakkingsontwerp. Als u bijvoorbeeld een chocoladepasta produceert, kiest voor een bruin etiketontwerp en een transparante verpakking, zal het gewenste effect waarschijnlijk niet zijn wat u voor ogen had. Daarom moet het altijd zo zijn dat de verpakking het ontwerp moet respecteren en het ontwerp de inhoud, kortom, dat alles mooi samen moet spelen in de verpakking.

Verpakkingsontwerp en volledige persbegeleiding voor het BREADWAY-project

De meeste van onze opdrachten worden begeleid door verpakkingspersen

Wil je weten voor welke projecten we verpakkingspersbegeleiding hebben uitgevoerd? We doen deze service voor de meeste verpakkingsopdrachten van ons bureau.

Laten we de samenwerking met Breadway noemen. Onze taak was het creëren van nieuwe verpakkingen voor alle producten in varianten afzonderlijk voor Lidl en Kaufland. We boden de klant een uitgebreide service – van het ontwerp tot de levering van de afgewerkte verpakking. Zijn investering, zelfs in de laatste fase van het verpakkingsproces, kreeg hij terug in de vorm van 100% tevredenheid over het eindresultaat.

We hielpen de klant bij het opstellen van voorwaarden met de drukker, waaronder doorlooptijden en het aanhouden van materiaalvoorraden met betrekking tot bestelcycli. Op verzoek van de klant konden we de belangrijkste generieke Pantone-kleur direct tijdens het drukken wijzigen. Bijzondere nadruk werd gelegd op diepzwart omdat, zoals drukkers goed weten, er geen zwart is zoals zwart.

Meer informatie over dit verpakkingsproject met volledige persbegeleiding

We hebben ook de huismerken van de Penny-keten – Karlova Koruna en Crip Crop – opnieuw ontworpen. Dit waren tientallen SKU’s, waarvoor we de drukbegeleiding direct bij de drukker in Tsjechië en Polen verzorgden. Het ging om primaire en secundaire verpakkingen inclusief SRP (shelf ready pack).

Een voorbeeld van de verschillende oppervlaktebehandelingen in verpakkingen is te zien in de verpakking voor Nanopharma gezichtsmaskers. Als materiaal kozen we glad karton dat werd bedrukt met directe inkten. Vervolgens gebruikten we laminaat om de verpakking stijf te maken en ook om te contrasteren met een andere oppervlaktebehandeling – warm stempelen met metallic folies. Elk type had zijn eigen gekleurde folie en de mixverpakking had zelfs 3 verschillende folies. Dit betekende dat de verpakking drie keer door de machine moest voor het aanbrengen van de folie en dat het nodig was om het lappen in de gaten te houden. We zijn er echter van overtuigd dat het resultaat de moeite waard is. Oordeel zelf!

Meer informatie over dit verpakkingsproject met volledige persbegeleiding

Mobiele versie afsluiten